عضو هیأت علمی دانشگاه رئیس کمیته خدمات کتابخانه ای به جوامع چند فرهنگی شد

۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵ کد : ۲۵۴۷۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۳۶
دکتر لیلی سیفی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند به ریاست کمیته خدمات کتابخانه ای به جوامع چند فرهنگی ایفلا انتخاب شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه رئیس کمیته خدمات کتابخانه ای به جوامع چند فرهنگی شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، براساس انتخاباتی که از طرف هیأت مدیره فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) در تابستان 2023 برگزار شد، دکتر لیلی سیفی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی به مدت دو سال به سمت ریاست کمیته خدمات کتابخانه ای به جوامع چند فرهنگی انتخاب شد. شایان ذکر است که وی اولین ایرانی است که توانسته ریاست کمیته کتابخانه ای به جوامع چند فرهنگی را در ایفلا به دست آورد.
کمیته خدمات کتابخانه ها به جوامع چند فرهنگی ایفلا در سال 1981 به عنوان کارگروه ایفلا شروع به کار کرد، و در کنفرانس سال 1986 در توکیو بود که این گروه رسماً به بخش خدمات کتابخانه ای به جوامع چندفرهنگی ایفلا تبدیل شد. 
هدف این کمیته گردآوری کتابخانه ها و سازمان های علاقه مند به توسعه و دسترسی خدمات برای رفع نیازهای جوامع چند فرهنگی و زبانی، اشتراک گذاری تجارب کتابخانه ها با جوامع چند فرهنگی و اطمینان از اینکه هر عضو جامعه جهانی به طیف کاملی از خدمات کتابخانه ای و اطلاعاتی دسترسی دارد. این کمیته هم اکنون 27 عضو از 15 کشور جهان دارد.
فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری(ایفلا) با هدف ایجاد کتابخانه ای جهانی قوی و متحد که جوامع باسواد، آگاه و مشارکتی را تقویت می کند. برای الهام بخشیدن، مشارکت، فعال کردن و ارتباط زمینه کتابخانه ای جهانی در 30 سپتامبر 1927 در نشست سالانه انجمن کتابخانه های بریتانیا در ادینبورگ، اسکاتلند تأسیس شد و  هم اکنون بیش از 1500 عضو وابسته از حدود 150 کشور در سراسر جهان را داراست.

www.ifla.org/units/mcultp/committee

آخرین ویرایش۳۰ مهر ۱۴۰۲