"وبینار تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا(س)در مهمترین منابع تاریخی" به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد:

تعداد بازدید:۷۳۸
"وبینار تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا(س)در مهمترین منابع تاریخی" به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد:

به همت کانون قرآن پژوهان و به مناسبت ایام فاطمیه، وبیناری با عنوان "تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا(س)در مهمترین منابع تاریخی‌" با حضور  دکتر محمد حسن الهی زاده، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه بیرجند در روز چهار شنبه درتاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱ ساعت ۲۰ به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمد حسن الهی زاده در این وبینار ابتدا به بررسی تاریخ ولادت حضرت زهرا(س) بر اساس منابع کهن تاریخی پرداختند. 
ایشان فرمودند درباره سال تولد حضرت زهرا(س) اطلاع دقیقی در دست نیست. در منابع مختلف تاریخی سن وفات حضرت زهرا(س) بین ۱۸ تا ۲۸ سال بیان شده است.

در مورد تولد حضرت فاطمه(س) سه روایت مختلف وجود دارد که بر اساس قرینه های خارجی می توان به بررسی آن پرداخت.
۱- نویسندگان سیره و مورخان اهل سنت و جماعت، تولد حضرت فاطمه(س) را پنج سال قبل از بعثت می دانستند و قرینه ای که بر آن تاکید می کردند این بود که حضرت فاطمه(س)در سالی که قریش خانه خدا را می‌ساختند، متولد شده‌اند.
۲- تذکره نویسان و علمای بزرگ شیعه معتقد بودند که ایشان سال پنجم بعثت متولد شده‌ اند و برای توجیه ادعای خود معراج پیامبر را مطرح کردند.
۳- یعقوبی، در تاریخ یعقوبی تولد حضرت فاطمه(س) را سال اول بعثت می دانست.

دکتر الهی زاده با توجه به بررسی قرینه های خارجی در مورد تولد حضرت زهرا(س)،تاریخ تولد مطرح شده توسط مورخان و محدثان اهل سنت(۵سال قبل از بعثت)را موثق تر دانستند.

ایشان در پایان ضمن جمع بندی از موارد مطرح شده فرمودند:تفاوت سن برای ما اهمیت چندانی ندارد، ولی اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی این موضوع را بررسی کنیم قرائن زیادی وجود دارد.
آنچه مهم است این است که هر زن مسلمان باید از زندگانی دختر پیامبر،پارسایی، پرهیزکاری، بردباری، فضیلت،ایمان به خداوند و ترس از پروردگار و دیگر خصلت‌های انسانی ایشان را بیاموزد.

در پایان ضمن تشکر از کانون برگزار کننده وبینار،به پرسشهای مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ داده شد.ضمناً درجمع شرکت کنندگان این نشست دانشجویانی از دانشگاه‌های تهران،خوزستان، افغانستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بیرجند حضور داشتند.

به شرکت کنندگان در این نشست از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گواهی حضور اعطا خواهد شد.لذا لازم است شرکت کنندگان برای دریافت گواهی،نام و نام خانوادگی،شماره همراه و کد ملی خود را به آیدی (Narges_azghandi20@)ارسال نمایند.

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۴۰۰