از سوی رییس سازمان امور دانشجویان اعلام شد:

شرایط بازگشایی خوابگاه‌ها و ارائه غذا به دانشجویان اعلام شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵ کد : ۸۰۵۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۴۳۰
دکترمجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به بازگشایی خوابگاه‌ها از ۱۷ خردادماه گفت:‌ مصوبه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است و مراکز آموزش عالی باید با برنامه‌ریزی از این امکان و اختیار به ارائه خدمات در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها و ارائه غذا به دانشجویان استفاده کنند.
شرایط بازگشایی خوابگاه‌ها و ارائه غذا به دانشجویان اعلام شد

رییس سازمان امور دانشجویان:
شرایط بازگشایی خوابگاه‌ها و ارائه غذا به دانشجویان اعلام شد
دکترمجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به بازگشایی خوابگاه‌ها از ۱۷ خردادماه گفت: مصوبه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است و مراکز آموزش عالی باید با برنامه‌ریزی از این امکان و اختیار به ارائه خدمات در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها و ارائه غذا به دانشجویان استفاده کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکترصدیقی درباره شرایط بازگشایی خوابگاه‌ها از ۱۷ خردادماه، اظهار داشت: نحوه استفاده مراکز آموزش عالی از مصوبه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باید بصورت حداقلی باشد؛ به این معنا که کماکان آموزش مجازی برای تکمیل دروس باقی بماند و این مصوبه برای تکمیل فعالیت‌های دانشگاه‌ها در نیمسال تحصیلی جاری به تشخیص دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: اگر رفع اشکال دروس، ارزیابی حضوری یا امتحانات باقی مانده باشد، این امکان با تاکید برای استفاده حداقلی از خوابگاه‌ها و امکانات رفاهی متناسب مهیا شده چرا که بافت خوابگاه‌ها متناسب با شرایط امروز طراحی نشده است.
رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه با تراکم خوابگاه‌ها در این شرایط مشکل داریم، تاکید کرد: کیفیت در آموزش‌ها اهمیت دارد اما دغدغه نخست، سلامت دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان است که مشکلی برای آنها رخ ندهد؛ بنابراین در تماس با دانشگاه‌ها تاکید بر استفاده از این امکانات با اولویت تحصیلات تکمیلی مشروط به کنترل‌های بهداشتی آن هم در حداقل ممکن شد.
وی افزود: اگر دانشگاه‌ها برنامه ریزی برای حضور دانشجویان کارشناسی کردند و نیاز به خوابگاه باشد، به طور طبیعی باید پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.
معاون وزیرعلوم با اشاره به تدبیر وزارت علوم درخصوص حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها، گفت: به منظور تکمیل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در ترم جاری به دانشگاه‌ها اعلام شد استفاده از خوابگاه‌ها در حد ضرورت آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشد به گونه‌ای که در اتاق‌ها جمعیت خیلی کم و حتی به حداقل یک نفر کاهش یابد تا مشکلات جدیدی ایجاد نشود.
دکترصدیقی درباره رعایت اصول بهداشتی در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، اظهار داشت: در بدو ورود دانشجویان به خوابگاه‌ها کنترل‌ها و غربالگری بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال می‌شود؛ این غربالگری براساس دریافت آخرین پروتکل‌ها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که بزودی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.
وی درباره غربالگری دانشجویان در خوابگاه‌ها، خاطرنشان کرد: این غربالگری‌ها در صورت ضرورت استفاده از خوابگاه یا مشاهده موارد مشکوک، نحوه عملکرد دانشگاه‌ها را بر اساس آخرین پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مشخص کرده است.
رییس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که محدودیت استفاده از خوابگاه و گنجاندن یک دانشجو در یک اتاق مشکلاتی ایجاد می‌کند یا خیر، اظهار داشت: به طور طبیعی اگر در یک اتاق فاصله گذاری انجام شود، ظرفیت خوابگاه‌ها را خیلی محدود می کندد، بنابراین همانگونه که تاکید شد دانشگاه‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که متناسب با امکانات و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا خوابگاه‌ها را در حداقل و ضرورت در اختیار دانشجویان قرار دهند.

وی افزود: اگر برنامه ریزی دانشگاه‌ها نیاز به حضور دانشجو داشته باشد باید میزان استفاده از خوابگاه را برای دانشجویان مشخص کنند چرا که ظرفیت قبلی خوابگاه‌ها قابل استفاده نیست و با رعایت فاصله گذاری می‌توان از اتاق‌ها استفاده کرد.
به گفته این مقام مسوول سازمان امور دانشجویان، به دانشگاه‌ها توصیه شد برنامه ریزی ها به گونه‌ای باشد که نیاز به خوابگاه خیلی کم و حداقلی شود.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره از سرگیری فعالیت آشپزخانه‌ها و سرو غذا به دانشجویان، تاکید کرد: هیچ بنایی بر ارائه خدمات تغذیه مگر در مواقع ضروری به تشخیص دانشگاه وجود ندارد؛ در صورت ضرورت هم غذا به شکل بسته بندی ارائه می‌شود و در محل رستوران سرو نخواهد شد. بنابراین، خدمات تغذیه در اولویت برنامه دانشگاه‌ها نیست.
معاون وزیر علوم درباره ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها برای ۱۷ خردادماه، گفت: اسفندماه سال گذشته و همزمان با تعطیلی خوابگاه‌ها، ضدعفونی صورت گرفت و درب‌ها بسته شد؛ برای استفاده مجدد هم ضدعفونی تکرار می‌شود.
دکترصدیقی درباره ارائه بسته‌های بهداشتی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در حد امکانات شان این بسته‌های بهداشتی شامل مواد ضدعفونی و ماسک را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.
به گفته این مسئول وزارت علوم، پروتکل‌ها در حد امکانات مراکز بهداشت دانشگاه‌ها و استان‌ها است اما به نحوی خواهد بود که اطمینان کافی نسبت به عدم وجود مشکل حاصل شود؛ همچنین حضور در دانشگاه‌ها و جلسه امتحانات با رعایت فاصله‌های مناسب و استفاده از ماسک و دستکش صورت می‌گیرد.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره محدودیت زمانی برای بازگشایی خوابگاه‌ها، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه متناسب با برنامه شرایط نیمسال تحصیلی جاری و بازه زمانی امتحانات می‌تواند تصمیم گیری کند.
همچنین همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشگاه‌ها و به موازات آن، خوابگاه‌ها بلافاصله تعطیل شدند و آموزش‌های الکترونیکی جایگزین آموزش‌های مجازی شد. بعد از سه ماه و نیم که از تشکیل نشدن کلاس‌های درس دانشگاه‌ها می‌گذرد، بالاخره دانشگاه‌ها با دستور رییس جمهوری و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۷ خردادماه فعالیت خود را از سر می‌گیرند.
بیشترین تاکیدی که برای گسترش فعالیت دانشگاه‌ها صورت گرفته است، تکمیل فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گذراندن دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی و برگزاری کلاس‌های رفع اشکال بر اساس اعلام برخی از دانشگاه‌ها است.
به نظر می‌رسد حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خاص شیوع ویروس کرونا اجباری نیست و حتی نیمی از امتحانات پایان ترم طبق تصمیم مراکز آموزش عالی به صورت حضوری برگزار می‌شود.
گفتنی است براساس اعلام روز سه شنبه دکترمنصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دانشگاه‌ها بزودی برنامه‌های خود را جهت اطلاع دانشجویان بر روی پایگاه‌های اطلاع رسانی خود منتشر می‌کنند.

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹