توسط پژوهشگر دانشگاه بیرجند انجام شد؛

اختراع نانو کامپوزیت‌های بنتونیت/گرافین اکسید/اکسید فلزی بر پایه علف های هرز برای اکسایش متانول در پیل سوختی

۰۵ آبان ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۹۰۷۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۳۹
نانو کامپوزیت‌های بنتونیت/گرافین اکسید/اکسید فلزی بر پایه علف‌های هرز برای اکسایش متانول در پیل سوختی، توسط دکتر احمد آریافر، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و دکتر آتنا نعیمی باغینی و دکتر مهری السادات اکرامی کاخکی ثبت اختراع شد.
اختراع نانو کامپوزیت‌های بنتونیت/گرافین اکسید/اکسید فلزی بر پایه علف های هرز برای اکسایش متانول در پیل سوختی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، طرح پژوهشی فناورانه تهیه نانو کامپوزیت/گرافین اکسید/اکسید فلزی بر پایه علف های هرز برای اکسایش متانول در پیل سوختی  توسط دکتر احمد آریافر، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و دکتر آتنا نعیمی و دکتر مهری السادات اکرامی ثبت اختراع شد.
در توضیح این طرح پژوهشی فناورانه که منجر به ثبت اختراع گردیده، آمده است؛ پس از انقلاب صنعتی تولید و مصرف انرژی در تمامی تعاملات اجتماعی سیاسی و علمی بشر نقش اساسی دارد شاید بتوان بعد از قرن اتم صحبت از قرن انرژی را به میان آورد، رشد سریع تکنولوژی‌های جدید و مسائل علمی و اجتماعی ناشی از آن صنعتی تر شدن بیشتر جوامع و خودکار شدن فرایند های تولید همگی نیازمند انرژی هستند.

امروز پیل‌های سوختی سطح وسیعی به عنوان منابع انرژی کارآمد و بدون آلودگی مطرح شده‌اند به این دلیل که چگالی انرژی و بازی انرژی بالاتری بت به سایر سیستم‌های متداول ارائه می‌دهد. پیل سوختی یک وسیله الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی یک سوخت مانند هیدروژن متانول و غیره و یک اکسنده را در حضور کاتالیست به الکتریسیته آب و گرما تبدیل می‌کند.
از پیل سوختی می‌توان در زمینه‌های مختلفی برای تولید انرژی استفاده کرد که معمول‌ترین آنها عبارتند از: 

۱ - حمل و نقل
۲ - نیروگاه‌ها
۳ - وسایل الکترونیکی قابل حمل
۴ - صنایع نظامی

در این طرح، ابتدا نانوذرات اکسید قلع سنتز شدند و با پراش پرتو ایکس شناسایی شدند. بنتونیت و ملامین گرافن اکساید کاهش یافته و کیتوزان به عنوان بستری جدید برای پراکنده ساختن نانوذرات استفاده شدند. نانوکامپوزیت جدید پلاتین - قلع اکسید/ بنتونیت - ملامین گرافن اکساید کاهش یافته - کیتوزان تهیه شد. سپس، عملکرد کاتالیزوری نانوکاتالیست سنتز شده برای الکترواکسیداسیون متانول مورد مطالعه قرار گرفت. کاتالیست تهیه شده عملکرد الکتروکاتالیزوری بهبود یافته‌ای را در مقایسه با کاتالیست‌های دیگر برای الکترواکسیداسیون متانول و پایداری بهتر، سطح مقطع الکتروشیمیایی بزرگتر، فعالیت جرمی بیشتر و مقاومت بیشتری در برابر مسمومیت نشان داد.

کاتالیست های نانوکامپوزیتی مبتنی بر گرافن کارآمد و ارزان هستند و استفاده از گرافن و گرافن اکسید کارایی الکترولیت‌های پلیمری را بهبود می‌بخشد.
این طرح پژوهشی فناورانه  به شماره اختراع 109568 در سازمان ثبت اسناد کشور گواهی نامه ثبت اختراع دریافت کرد.

 

آخرین ویرایش۰۵ آبان ۱۴۰۳