درخشش تیم‌های دانشگاه بیرجند در دوازدهمین دورة مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران

۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۵ کد : ۲۷۱۶۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۵۱
مراسم اختتامیۀ دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرة دانشجویان ایران در دانشگاه بیرجند، در روز سه ­شنبه، ۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با معرفی تیم­ های اول تا سوم، با حضور معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ­های استان خراسان جنوبی، رئیس جهاد دانشگاهی استان، حجت‌الاسلام دلدار، مسئول فرهنگی حوزه‌های علمیة خراسان جنوبی و تعدادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان استان، در سالن فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند برگزار شد. در این مسابقات تیم «امید ایران» و تیم «مُحامین» دانشگاه بیرجند به ترتیب مقام اول و سوم را کسب کردند.
درخشش تیم‌های دانشگاه بیرجند در دوازدهمین دورة مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم اختتامیه دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرة دانشجویان ایران، دکتر سیدکاشی، رئیس جهاد دانشگاهی استان با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با مشارکت جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های استان، همه ­ساله اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه توجه به علم و منطق در قالب بحث و مناظره از نیازهای روز دنیا و از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، افزود: رهبر معظم انقلاب به بحث اجرای مناظره‌های قانونمند همراه با داوری منصفانه و بی‌طرفانه تأکید فراوان دارند. ایشان با بیان اینکه مراکز علمی به­ عنوان مهد تربیت متخصصان و مدیران آینده، نقش مهمی در آیندة کشور دارند، تصریح کرد: دانشجویان به­ عنوان قشری تأثیرگذار در آیندة کشور می‌توانند با شرکت در مناظرات در مورد مهم‌ترین مسائل روز جامعه و مشارکت در سیاست ­گذاری و حکمرانی، بحث و تبادل ­نظر داشته باشند تا به ره یافت مناسبی برای رفع ابهامات نسل پرسش­گر امروز برسند.
در ادامه دکتر حسین فرزانه‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: اسلام، دین حق بوده و برای روشن­ شدن حقیقت و علم، اهمیت زیادی قائل است. وی با بیان اینکه مناظرات و بحث‌های علمی و منطقی بین طرف‌های مختلف، مصداق جدال احسن است، افزود: در قرآن کریم توصیه شده که حق را کشف کنیم و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز به ­همین مشی و سیر و سلوک همراه یاران خود مسیر استدلال را می‌پیمودند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه امامان دیگر نیز این راه را ادامه دادند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر همین اساس تأکید بسیاری دارند که محیط‌های فرهنگی دانشگاه، منعطف بوده تا دانشجویان به ­راحتی نظر خود را بیان کنند. وی با بیان اینکه دانشجویان، دلسوزترین و کارآمدترین اقشار جامعه بوده و بدون حضور آنان نمی‌توانیم قدمی برداریم، ادامه داد: باید مسئولان دانشگاه تمام توان خود را بکار گیرند تا دانشجویان توانایی‌های خود را به رُخ کشیده و در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند. وی با بیان اینکه امام راحل تأکید داشتند که ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه، افزود: مناظره، این فرمایش امام راحل را جامة عمل می‌پوشاند. ایشان با تأکید بر حضور دانشجویان در گعده‌های دانشجویی و تبادل افکار، تصریح کرد: اگر به این ترتیب پیش رویم، آنچه صلاح کشور است، از این مناظرات خارج خواهد شد. دکتر فرزانه‌پور با اشاره به اینکه هدف ما این است که از این­گونه مسابقات، مناظرات و مشارکت‌ها تربیت کادر داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم دیگر این است که دانشجویان، بیان خواسته‌های خود و مدیریت جلسه را تمرین کرده تا در آینده برای حضور در مجامع، مفید فایده واقع شوند.
لازم به ذکر است در پایان این مسابقات که با حضور 22 تیم از دانشگاه­ های استان خراسان جنوبی برگزار شد، تیم «امید ایران» متشکل از آقایان: امیرعباس فخرآبادی، علی پونه ­طلب، محمدرضا خلیلی و امیرحسین حبیبی از دانشگاه بیرجند به­ عنوان تیم اول، تیم «یاران حاج ­قاسم» از حوزة علمیة خراسان جنوبی به ­عنوان تیم دوم و همچنین تیم «مُحامین» متشکل از خانم ­ها: کوثر دره­ کی، مهدیه اکبرپور، مهدیه صاحبی و زهرا خسروی از دانشگاه بیرجند به ­عنوان تیم سوم این مسابقات معرفی شدند که با اهدای لوح سپاس و جایزة نقدی، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
این­گونه برنامه ­ها در راستای تقویت دانشجویان برای حضور مؤثر، همراه با دوراندیشی و احترام متقابل انجام می شود و در آستانۀ دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی، شور و انگیزۀ مضاعفی به فضای علمی- فرهنگی و سیاسی دانشگاه تزریق خواهد کرد.
شایان ذکر است؛ تیم­‌های اول و دوم این دوره از مسابقات، جواز حضور در مسابقات ملی مناظرة دانشجویی که به صورت کشوری، سال آینده برگزار خواهد شد را دریافت نمودند.

آخرین ویرایش۱۹ اسفند ۱۴۰۲