همزمان با سراسر کشور  و به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهور:

آغاز عملیات اجرایی پروژه ۲۰ هکتاری مسکن دانشگاهیان در دانشگاه بیرجند

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۷۰۳۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۶۶
عملیات اجرایی تأمین زمین و احداث  ۱۰۶۳ واحد مسکونی دانشگاهیان، همزمان با سراسر کشور و به صورت ویدئو کنفرانس، امروز شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند با دستور رئیس جمهور آغاز شد. 
آغاز عملیات اجرایی پروژه ۲۰ هکتاری مسکن دانشگاهیان در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، عملیات اجرایی تأمین زمین و احداث 1063 واحد مسکونی دانشگاهیان در دانشگاه بیرجند آغاز شد.
این مراسم بصورت وبیناری با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی و بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

حجت الاسلام  والمسلمین دکتر رئیسی:  لزوم مساعدت بانک‌ها در همکاری با دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن 
حجت الاسلام  والمسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در این نشست گفت: اعضای هیأت علمی برای تدریس، تحقیق و پژوهش باید آرامش داشته باشند؛ چراکه کشور نیازمند کار علمی است و استادان دانشگاه هم سرمایه کشور محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی مازاد در بیش از ۵۰ واحد دانشگاهی کشور با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد اسلامی باعث مسرت و خوشحالی است، اظهار کرد: در استان‌ها ظرفیت کمی نداریم و باید برای ساخت مسکن از ظرفیت‌های استانی هم استفاده شود، استادان قشر پرتلاش و دلسوزی هستند که باید مشکل مسکن برای آنها حل شود. 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی گفت: عملیات ۶۰ هزار واحد مسکونی در ۵۷ واحد دانشگاهی کشور از امروز (شنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲) آغاز خواهد شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: مسئله همکاری و مساعدت بانک‌ها با نگاه به وضعیت نسبی، تأسیس زمین، اعتبارات آینده و پیگیری‌های قطعی در زمینه ساخت مسکن استادان به شدت حائز اهمیت است و موضوع مهمی است تا کارها به ثمر برسد و تعاونی دانشگاه ها در این زمینه نقش موثری خواهند داشت.
در این مراسم، دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار کرد: یک سال از دولت سیزدهم درگیر بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از کرونا بود که تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد خوابگاهی متأهلی احداث، تکمیل و بهره برداری شده و ۳۲۰۰ واحد در دست ساخت است که تا یک سال آینده آماده می شود و ۲۶۰۰ واحد هم کارهای مقدماتی آنها انجام شده است.
وزیر علوم افزود: در پردیس‌های اصلی دانشگاهی اگر بتوانیم منازل مسکونی و خوابگاهی داشته باشیم، دسترسی استادان جوان و دانشجویان ما به پردیس بیشتر است و به نفع منافع ملی ماست، مثلا دانشگاه صنعتی اصفهان از بدو استخدام استادان، منازل سازمانی در اختیار استادان قرار می‌دهد تا زمانی که بازنشسته می‌شوند. اما در حال حاضر قانون اجازه نمی‌دهد از اراضی پردیس اصلی دانشگاه ها استفاده و مشکل مسکن نخبگان و اساتید را حل کنیم؛ اگر این قانون در مراجع ذی صلاح اصلاح شود می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؛ در حال حاضر اراضی خارج از پردیس های اصلی را به مسکن سازمانی استادان اختصاص داده‌ایم.
وی تأکید کرد: بانک‌ها تاکنون کمک چندانی برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی نکرده اند؛ ضمن اینکه نیاز به آغازگرهایی داریم مانند اینکه خوابگاه متأهلی خارج از پردیس دانشگاهی و در بهترین مکان های شهر داریم که بهتر است دولت اجازه دهد بتوانیم تعدادی خوابگاه متأهلی بسازیم و سپس آنها را به خوابگاه های جدید منتقل کنیم و پس از آن از طریق مولدسازی، بودجه مورد نیاز برای ادامه کار را تأمین خواهیم کرد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، در ابتدای این مراسم، گفت: در مجموع ۲۰ هکتار زمین به این پروژه در دانشگاه بیرجند اختصاص داده شده است.
دکتر احمد لامعی گیو، یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد گردید دانشگاه‌هایی که دارای زمین مازاد هستند ، بخشی از این اراضی در اختیار خود را برای مسکن دانشگاهیان در اختیار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دادند. 
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارتخانه ابتدا اختصاص ۲ هکتار زمین بوده است، یادآور شد: اما با توجه به نداشتن محدودیت در اراضی دانشگاه بیرجند، خواستار افزایش سهمیه دانشگاه شدیم.
 
صدور اسناد مالکیت اراضی در فاز نخست پروژه 20 هکتاری
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در  نهایت با پیگیری‌های انجام شده ۲۰ هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافت، خاطر نشان کرد: اسناد مالکیت اراضی در فاز نخست پروژه ۲۰ هکتاری مسکن دانشگاهیان توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی صادر می‌شود.
دکتر لامعی گیو با اشاره به اینکه اعضای هیأت علمی، کارمندان شاغل، بازنشستگان‌ و فرزندان بازنشسته دانشگاهیان استان در صورتی که فرم جیم قرمز نداشته باشند زمین در اختیارشان قرار می‌گیرد، اضافه کرد: همچنین براساس تفاهم‌نامه مذکور بین ۲ وزارتخانه، دانشگاه می‌تواند اراضی مسکن را به اعضای بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری نیز واگذار کند. 
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌هایی که زمین را تأمین می‌کنند می‌توانند بخشی از این اراضی را در اختیار سایر دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم قرار دهند، عنوان کرد:  امیدواریم در آینده با اختصاص اراضی بیشتر شرایط برای دانشگاه‌های دیگر نیز فراهم شود و این سایت را به مجموعه دانشگاهی تبدیل کنیم. 
وی با بیان اینکه ساخت این واحدها تابع قوانین نهضت ملی مسکن است، افزود: وظیفه دانشگاه بیرجند تامین زمین بوده که پیشنهاد دادیم واحدها ویلایی (یک طبقه حیاط دار) احداث شود اما به دلایلی با دو طبقه موافقت شده است. 
 
احداث یک هزار و 63 واحد مسکن برای دانشگاهیان دانشگاه بیرجند 
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در فاز نخست پروژه هزار و ۶۳ واحد مسکن برای دانشگاهیان دانشگاه بیرجند احداث می‌شود و پنج هکتار زمین نیز برای ارایه خدمات تعیین شده است. 
وی با اشاره به اینکه  باعث مباهات است که در دولت سیزدهم موضوع تامین زمین و مسکن دانشگاهیان در اولویت قرار گرفته است، ادامه داد:  از این طریق بخشی از مشکلات قشر دانشگاهی استان حل و فصل خواهد شد. 
 
2 هزار و 434 واحد مسکونی برای دانشگاهیان استان احداث می شود 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل و راه و شهرسازی خراسان جنوبی  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۷۲ هکتار زمین در دانشگاه‌های استان واگذار شد، یادآور شد: بر این اساس  و ۲ هزار و ۴۳۴ واحد مسکونی برای دانشگاهیان احداث می‌شود.  
مهندس حسن علیزاده  اضافه کرد: در قالب تفاهم‌نامه مذکور ۲۰ هکتار زمین در دانشگاه بیرجند برای احداث هزار و ۶۳ واحد اختصاص یافت که عملیات اجرایی این پروژه امروز آغاز شد. 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل و راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ابلاغ   قانون جهش تولید مسکن شهریور ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی به دولت سیزدهم، ادامه داد: بر این  اساس آن دولت موظف شد نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن در مناطق شهری و روستایی تامین کند. 
وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی از آذرماه سال ۱۴۰۰ برنامه و سهمیه تامین مسکن استان‌ها را ابلاغ و براساس آن نیاز چهار ساله استان در تولید مسکن شهری و روستایی معادل ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد در نظر گرفته شد، اظهار کرد:  از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۴۹ واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی هستند. 
 
ثبت نام 118 هزار و 883 متقاضی در سامانه جامع طرح حمایتی مسکن 
وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی در مجموع تاکنون ۱۱۸ هزار و ۸۸۳ متقاضی در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرده که ۳۹ هزار و ۹۹۱ متقاضی، واجد شرایط نهایی شده‌اند. به گفته وی  تامین زمین در تمامی ۳۱ شهر استان برای متقاضیان واجد شرایط به صورت ۹۹ ساله و رایگان انجام شده است. 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل و راه و شهرسازی خراسان جنوبی  در ۳۰ شهر استان به هر متقاضی یک قطعه زمین ویلایی حیاط دار واگذار می شود، اضافه کرد:  فقط در شهر بیرجند مرکز استان به دلیل محدودیت زمین و کثرت متقاضیان واجد شرایط ساخت واحدها به صورت چهار و  پنج طبقه انجام گرفته است. 
 مهندس علیزاده با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام گرفته تاکنون در شهرهای استان  ۲۲ هزار و ۹۱۴ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دست اجرا بوده است، ادامه داد: در مراحل مختلف شامل انعقاد قرارداد، واگذاری، اخذ پروانه، اجرای فونداسیون، اجرای اسکلت و سایر مراحل است. معاون مسکن و ساختمان اداره کل و راه و شهرسازی خراسان جنوبی  خاطر نشان کرد: ارزیابی انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا ابتدای بهمن ۱۴۰۲ استان خراسان جنوبی در تمام مراحل ساخت طرح مربوطه رتبه اول را در کشور کسب کرده است. 
 
تفاهم نامه سه جانبه بین نظام مهندسی، وزارت راه و بنیاد مسکن 
مهندس قاسم تنها گفت: تفاهم نامه همکاری سه جانبه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به امضا رسیده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم با بیان اینکه در راستای تامین مسکن دانشگاهیان و خوابگاه متاهلین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی آماده سازی اراضی تفاهم شده بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم تعیین شده است که پس از در اختیار قرار گرفتن و تحویل اراضی به این نهادها موضوع آماده سازی آغاز خواهد شد، ادامه داد: هزینه های آماده سازی براساس تفاهم نامه بر عهده دانشگاه می باشد .
وی  خاطر نشان کرد:  اراضی تفاهم شده در خراسان جنوبی شامل دانشگاه بیرجند 20 هکتار با ظرفیت هزار و 63 واحد دانشگاه آزاد بیرجند 29 هکتار با ظرفیت هزار و 450 واحد  و دانشگاه آزاد قاین 23 هکتار با ظرفیت هزار و 100 واحد می باشد.
همچنین، فاضلی فرد فرماندار بیرجند هم در ادامه با اشاره به دغدغه رهبری برای  جوانی جمعیت گفت: آینده در دستان جوانان کشور است و همه دستگاه‌های فرهنگی باید در تحقق این خواسته رهبری تلاش کنند.
شایان ذکر است؛ همزمان در کشور، عملیات اجرایی بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه‌های دانشجویان متأهل با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

آخرین ویرایش۲۸ بهمن ۱۴۰۲