در مراسم افتتاحیه اعتکاف دانشجویی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان جنوبی گفت:

زمینه بیداری قلب در شب‌های اعتکاف فراهم است

۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳ کد : ۲۶۸۳۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۷۰
مراسم افتتاحیه اعتکاف دانشجویی،  روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲، با حضور ۱۴۰ دانشجوی خانم و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان جنوبی در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام دانشگاه بیرجند برگزار شد.
زمینه بیداری قلب در شب‌های اعتکاف فراهم است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی با حضور 140 دانشجوی خانم، در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام دانشگاه بیرجند آغاز شد. 
مراسم معنوی اعتکاف از شامگاه چهارشنبه چهارم بهمن ماه آغاز و تا افطار شنبه هفتم بهمن ماه ادامه دارد. در مراسم افتتاحیه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: گاهی اوقات قلب انسان پژمرده ،کسالت وتنبلی بخودمی گیردکه باید زمینه را برای قلبی با صفا فراهم کنیم، شب های اعتکاف فرصتی است تا قلب ها بیدارو صفا بر آنها حاکم شوند.
وی با اعلام اینکه، حضور در خانه خدا در ماه رجب و میلاد امام علی علیه السلام فرصت مغتنمی برای خودسازی است، اضافه کرد: تامین کمبودها و زمینه سازی این برنامه ارزشمند را توسط مسئولان مربوطه با عشق و علاقه ویژه شاهدیم، پس نه تنها معتکفان با عشق و علاقه در خلوتگاه دل حضور دارند بلکه مسئولان هم با عشق و علاقه پای کار هستند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، گفت: اولین توصیه حضرت علی(ع) این است که با تفکر، دل خودت را بیدار کن، دل‌ها همیشه بیدار و آماده نیست گاهی گرد و غبار بر دل ها می نشیند لذا با تفکر باید دل‌ را بیدار کرد. وی گفت: ۴۷۹ بار در قرآن واژه تفکر آمده است که نشان از اهمیت موضوع است، لذا نگرش و تفکر کردن از سخن گفتن مهمتر است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند افزود: گاهی اوقات قلب انسان پژمرده و ناراحت می‌شود که باید زمینه را برای قلبی با صفا فراهم کنیم. قلبی که بیدار شد از امتیازاتی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری با بیان اینکه حضرت علی (ع)درفرازدوم این حدیث ماراتوجه به سرمایه کلان شب زنده داری میدهد و آن فاصله گرفتن پاسی ازشب ازرختخواب وپرداختن به نمازشب که یکی از مستحبات مورد تاکید ائمه و عنایت قرآن کریم  که پاسی از شب را مشغول خواندن نماز شب شویم، افزود: نماز شب آثار زیادی دارد. علامه طباطبایی از استادشان مرحوم سیدعلی قاضی نقل می‌کند،  که  اگر دنیا می خواهید نماز شب بخوانید و اگر آخرت می‌خواهیم، باز هم نماز شب بخوانید.
وی گفت: اگر تقوا داشته باشیم در هر شرایطی باشیم خداوند ما را نجات می دهدلذا باید قدر شب های اعتکاف را بدانیم تا دست پر از مراسم ان شاءالله خارج شویم.
برپایی حلقه های معرفت، قرائت دعای کمیل، استقبال از پرچم متبرک حرم امام علی علیه‌السلام، مدیحه سرایی و قرائت ادعیه مجرب و سخنرانی مبلغین از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی است.

آخرین ویرایش۰۷ بهمن ۱۴۰۲