در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

مراسم یادبود و گرامی‌داشت استاد مرحوم محمدرضا راشد محصل

۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۶۷۸۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۲۱۲
مراسم گرامیداشت و یادبود استاد مرحوم راشد محصل  با حضور همسر آن مرحوم، دکتر یاحقی، دکتر اسماعیل آذر ، جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه و استان امروز یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مراسم یادبود و گرامی‌داشت استاد مرحوم محمدرضا راشد محصل

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، در مراسم گرامی‌داشت محمدرضا راشدمحصل، با بیان اینکه خراسان جنوبی و شهر بیرجند، تاریخی بسیار کهن و متمدن دارد، افزود: تاریخ شهر بیرجند تاریخی بس ژرف و عمیق است به گونه‌ای که در درازنای تاریخ ریشه دوانیده است. تاریخ بیرجند را بایستی در آثاری همچون معجم البلدان‌ها و دیگر سفرنامه‌ها و آثاری که در حوزه تاریخ و سفر نگاشته شده‌اند.
دکتر لامعی، با اشاره به شخصیت‌های ادبی و فرهنگی استان، بیان کرد: در واکاوی تاریخ بیرجند، شخصیت‌های زیادی وجود دارند که هویت شعر بیرجند را تشکیل داده‌اند و ادیبان و اندیشمندان بسیاری بر این استان نقش بسته‌اند.
وی، با اشاره به اندیشمندان و بزرگانی عرصه دین و دانش مانند ابن حسام خوسفی و عبدالعلی بیرجندی، اظهار کرد: «در کنار اندیشمندان، در حوزه دین نیز با خاندان هادوی‌ها، گازاری‌ها و عبادی‌ها برخورد می‌کنیم.
دکترلامعی، با اشاره به آثار برجسته محمدرضا راشد محصل، بیان کرد: این انسان فرهیخته، حدود ۱۴ کتاب داشته که کتاب از شوکتی تا دولتی» از مهم‌ترین آثار وی بوده است.
در ادامه، دکتر جعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده ایرانی در مراسم یادبود و گرامیداشت استاد محمدرضا راشد محصل بیان کرد: دکتر راشد تجسم حیات فردوسی و سمبل ایران بود لذا ایران فرهنگی ترکیبی داشته و جوهره تمدن‌های مختلف به ایران متصل شده است و ایران از همه ضربه‌ها سرفراز بیرون آمده و با اسلام بزرگ شده است.
وی با بیان اینکه راشد، از همه ناملایمت‌ها گذشت و فرهنگ متعادل، دلپذیر، لطف و مرحمت را از خود به یادگار گذاشت، اظهار کرد: از مسئولان خواستارم، در ورودی شهرها، نام‌آوران را سمبل شهر بدانند و تابلوهایی برای معرفی مفاخر شهر جانمایی کنند.
دکتر اسماعیل آذر، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اعلام اینکه دکتر راشدمحصل با آثار ارزشمندی که دارد همیشه زنده است، گفت: تاریخ جهان یعنی سخن گفتن پیرامون آدم‌های بزرگ.

همچنین دکتر محمد بهنام‌فر، استاد ادبیات دانشگاه بیرجند، در این مراسم، گفت: سخن گفتن از دکتر راشدمحصل  دلکش و دلپذیراست و این دلکشی بدلیل نفس پاک این مرد بزرگ است. ایشان افزود: استاد یاحقی، یک راشد دیگر است و نیاز به معرفی بنده نیست. وی با ذکر خاطراتی از دکتر راشدمحصل ادامه داد: سکوت ایشون دارای معنی بود. ایشان در طول دوران بازنشستگی از هر استادی که سرکار بود در بخشهای آموزشی و پژوهشی بیشتر کار کرد. ایشان الگوی انسانیت و تجسم ایران و انسان بود.
از دیگر برنامه‌های این مراسم سخنرانی همسر استاد راشدمحصل بود. همچنین اهدای لوح تقدیر به همسر مرحوم از دیگر بخشهای مراسم بود.

آخرین ویرایش۰۲ بهمن ۱۴۰۲