اولین نشریه علمی دانشگاه بیرجند در پایگاه اسکوپوس نمایه شد

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۶۷۵۹ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۹۱۱
همزمان با نمایه شدن اولین نشریه علمی دانشگاه بیرجند در پایگاه اسکوپوس ، دکتر فرید مرادی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و سردبیر و مدیرمسئول نشریه  Journal of Horticulture and Postharvest Research در مصاحبه با روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه، گفت: نشریه علمی گروه گیاه‌پزشکی و باغبانی پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان اولین نشریه علمی این دانشگاه موفق به نمایه شدن در پایگاه استنادی بین‌المللی Scopus شد.
اولین نشریه علمی دانشگاه بیرجند در پایگاه اسکوپوس نمایه شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر فرید مرادی‌نژاد افزود: این نشریه با عنوان (Journal of Horticulture and Postharvest Research) و با تلاش و پیگیری‌های مستمر به عنوان اولین نشریه از نشریات علمی دانشگاه بیرجند همچنین نشریات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان خراسان جنوبی است که موفق به اخذ نمایه بین‌المللی Scopus شد.
وی در مصاحبه با روابط عمومی بیان کرد: فرید مرادی‌نژاد، محمدحسین امینی‌فرد و محمدحسن سیاری‌زهان اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند به عنوان اعضای هیات تحریریه این نشریه هستند همچنین سایر اعضای هیات تحریریه این نشریه را اعضای هیات علمی با مرتبه استادی شامل اصغر رمضانیان و حسن صالحی از دانشگاه‌ شیراز، محمود قاسم‌نژاد از دانشگاه گیلان، سید حسین میردهقان از دانشگاه رفسنجان و محمدرضا اصغری از دانشگاه ارومیه تشکیل می‌دهند.
استاد گروه علوم و مهندسی باغبانی پردیس کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: همچنین اسماعیل سیفی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان دستیار سردبیر در این نشریه فعالیت می‌کند.
استاد دانشگاه بیرجند، افزود: علاوه بر آن اساتید مطرح و برجسته بین‌المللی ایرانی و خارجی متخصص در گرایش‌های مختلف علوم باغبانی به عنوان هیات تحریریه مشورتی این نشریه از کشورهای آمریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا و مکزیک در این نشریه همکاری دارند.
دکتر مرادی‌نژاد عنوان کرد: کسب موفقیت این نشریه در اخذ نمایه بین‌المللی اسکوپوس به دلیل تلاش مستمر هیات تحریریه و ارکان نشریه در هفت سال گذشته بوده است. وی گفت: نمایه‌سازی نشریه در پایگاه‌های متعدد علمی داخلی و بین‌المللی در چند سال گذشته و پاسخگویی سریع و مناسب به نویسندگان همچنین داوری سریع و دقیق و چاپ بدون تاخیر آنلاین از دیگر نکات مهمی است که موجب توجه نویسندگان مختلف به خصوص خارجی شده است.
مدیر مسئول و سردبیر این نشریه افزود: مشارکت بالای نویسندگان خارجی موجب شده تاکنون حدود ۵۰ درصد مقالات منتشر شده در نشریه از ۳۵ کشور قاره‌های مختلف باشد. وی اعلام کرد: کیفیت علمی خوب، مطالب کاربردی و به‌روز منتشره شده در مقالات نشریه موجب شد که بسیاری از مقالات آن در نشریات معتبر بین‌المللی دارای نمایه Scopus و (JCR (ISI به مقدار قابل توجهی استناد شوند از این رو پذیرش نشریه در نمایه بین‌المللی معتبر و استنادی اسکوپوس محقق شود.
مرادی‌نژاد اظهار کرد: توجه به تبلیغ و اطلاع‌رسانی نشریه در شبکه‌های مختلف اجتماعی و دقت کافی در مراحل تولید و نشر مقالات همواره مورد تاکید مدیران نشریه بوده است. دکتر مرادی‌نژاد بیان داشت: در چند سال گذشته این نشریه ۲ مرتبه به عنوان نشریه برتر دانشگاه بیرجند توسط معاون پژوهشی دانشگاه معرفی و تقدیر شد، در سال جاری نیز رتبه (الف) را در رتبه‌بندی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، گفت: ورود این نشریه به نمایه استنادی اسکوپوس به عنوان یکی از ۲ نمایه بین‌المللی نشریات، در ارتقای جایگاه علمی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بیرجند در صحنه ملی و بین‌المللی موثر خواهد بود.
وی افزود: این نشریه مقالات علمی، پژوهشی و مروری در زمینه تولید، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، بیوفناوری و اصلاح، تغذیه، آبیاری، هورمون‌های گیاهی، تنش‌های محیطی، تولیدات گلخانه‌ای، بسته‌بندی و انبارداری گیاهان مختلف باغی شامل میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان زینتی و دارویی را به زبان انگلیسی و از سال ۲۰۱۸ به صورت فصلنامه منتشر می‌کند.

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند کسب این جایگاه منحصربفرد را به جنابعالی، اعضای هیأت تحریریه و دانشگاهیان تبریک و تهنیت عرض می‌نماید.

آخرین ویرایش۲۹ بهمن ۱۴۰۲