برگزاری نشست اندیشکده‌های حکمرانی استان‌های خراسان

۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۶ کد : ۲۵۱۰۶ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۲۵۲
نشست اندیشکده‌های حکمرانی استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۲۳ و جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
برگزاری نشست اندیشکده‌های حکمرانی استان‌های خراسان

به‌گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست اندیشکده‌های حکمرانی استان‌های خراسان، با حضور دکتر حسین شکوهی فر، رئیس پردیس علوم رفتاری، دکتر علی‌اکبر محمدی و دکتر عباس واعظ‌زاده، مدیر اجتماعی دانشگاه، به نمایندگی از دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در این نشست‌ها مدیران هر اندیشکده گزارشی از برنامه‌های یک‌سال گذشته ارائه و سپس مسئولان میزهای تخصصی مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی خود را برای درج در برنامه هفتم کشور تشریح کردند.
در ادامه، دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید درباره لزوم تقویت پیوند دانشگاه و جامعه، گفت: دو خواسته اصلی مردم پس از چهل و سه سال از انقلاب اسلامی، بهبود معیشت و اصل عدالت است که با وجود همه پیشرفت‌ها هنوز در این زمینه مشکل داریم و  راهکار آن در دانشگاه به‌عنوان نهاد علم و آینده‌پژوهی نهفته است و متأسفانه دانشگاه‌ها هم آن‌طور که باید در بطن مردم و جامعه قرار نگرفته‌اند. هنوز نتوانسته‌ایم طرح جامعی از نیازها و ضرورت‌های کشور در تربیت نیروی متخصص داشته باشیم که مسائل و مشکلات جامعه را حل و به روند توسعه کشور کمک کنند. دانشگاه‌هایی کارآمد هستند که پیوند عمیقی با جامعه و صنعت و نیازهای بومی محلی ایجاد کنند. رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد که ناترازی موضوع بزرگی در کشور است که در بخش‌هایی همچون بانکداری، انرژی و آب وجود دارد که باید این ناترازی‌ها را حل کنیم. البته حتما وقتی می‌توانیم ناترازی را حل کنیم که ما به عنوان دولتمردان و نخبگان اولین تصمیم مان این باشد که انتفاع اصلی را مردم ببرند نه دولت ها. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائل جدی که در حکمرانی کشور باید حل شود این است که تقسیم کار ملی و محلی انجام و امور تصدی‌گری از امور تولی‌گری جدا شود، تصریح کرد: متاسفانه اجازه نمی‌دهیم مردم با ظرفیتشان پای کار بیایند تا بتوانیم مسائل را حل کنیم، لذا با انبوهی از مشکلات مواجه می‌شویم و حتی در این شرایط نیز بر حل یک مسئله مشخص تمرکز نمی‌کنیم، زیرا به دنبال حل مشکلات به روش مسئله محوری نیستیم. دکتر قالیباف افزود: یک مدیر هم باید مسئله و هم راه حل آن را تشخیص دهد تا از گرداب حل ظاهری مشکلات رها شود؛ درحالی که گاهی اوقات مشکلاتی را حل می‌کنیم، اما به این فکر نمی‌کنیم که این تصمیم دو ماه یا دو سال یا ۵ سال بعد، مشکلات دیگر سر راه ما می‌گذارد.
در ابتدای این نشست نیز رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سخنانی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تحول آفرینی در کشور، گفت: پیچیده‌ترین علوم در دنیا علوم مرتبط با حکمرانی است و ما نیاز به ابزار‌های حکمرانی ایرانی اسلامی داریم که اندیشکده‌های حکمرانی باید مهترین‌های چالش‌ها و نیازهای هر استان را با نگاه علمی و مشارکت نخبگانی احصاء و تقدیم مرکز پژوهش‌های مجلس کنند تا در تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در این نشست همچنین افخمی، مدیر اندیشکده حکمرانی استان خراسان رضوی، فرخی، رئیس اندیشکده استان خراسان جنوبی و رستمی، رئیس اندیشکده حکمرانی استان خراسان شمالی به ارائه گزارش عملکرد این اندیشکده‌ها پرداختند.
همچنین حسین زمانی، مسئول میز خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، محمد رضا قائمی نیک، مسئول میز تخصصی زیارت، پیشران فرهنگی اجتماعی کشور، حجت الاسلام علی نعمتی، مسئول میز تخصصی نقش نظام تعلیم و تربیت در ارتقای اخلاق اجتماعی، هادی عرفان، مسئول میز نقش رسانه و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهدی کرمانی، مسئول میز تخصصی هویت ملی مذهبی و راهکار‌های ارتقای آن، وحیده فخار نوغانی مسئول میز تخصصی نقش زنان در توسعه اجتماعی، فرصت آفرینی و تهدیدزدایی، هادی اعظمی، مسئول میز تخصصی مهاجرت معکوس و نقش آن در قدرت ملی و محلی و نیز علیرضا دیانی نژاد مسئول میز تخصصی مشارکت سیاسی و راهکار‌های ارتقای آن به ارائه گزارشی از مسائل مطرح شده در این میز‌ها با حضور صاحب نظران دانشگاهی پرداختند و پیشنهادهای خود را برای حل مسائل در این حوزه‌ها ارائه دادند.

آخرین ویرایش۲۶ شهریور ۱۴۰۲