حضور کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه بیرجند در نشست تخصصی کارشناسان نشریات دانشگاه های سراسر کشور

۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۴۶۴۰ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۹۳۴
حضور کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه بیرجند در بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه های دولتی و نشست تخصصی کارشناسان نشریات دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

این نشست که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین از تاریخ 22 الی 25 تیرماه با حضور کارشناسان نشریات، مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور و مهمانانی همچون دکتر کلانتری، معاون فرهنگی وزارت، دکتر بادپا، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و... برگزار شد.

حجه الاسلام محمد چهکندی کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه بیرجند ضمن شرکت در کمیسیون ها و نشست های تخصصی به ارائه گزارش فعالیت های نشریات دانشجویی دانشگاه پرداخته و برخی از مهم ترین مشکلات از جمله عدم عضویت رسمی کارشناسان نشریات دانشجویی در کمیته ناظر، عدم رغبت و انگیزه کافی در دانشجویان، خلأهای قانونی و فرایندی تولید و چاپ نشریات را در نشست های مشترک با مسئولین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف بیان کرد.

در این نشست کارشناسان در کمیسیون های مختلف به بررسی و اصلاح شیوه نامه ها، آئین نامه ها و فراینده های مربوط به نشریات دانشجویی پرداختند.

همچنین شرکت دانشجویان مدیر مسئول نشریات در کارگاه های آموزشی مرتبط با آئین نامه ها و همچنین برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه های دولتی در کمیته مرکزی ناظر از دیگر برنامه های این نشست بود.

دکتر رشید جعفرپور در مراسم افتتاحیه نشست آموزشی و بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت عتف، که شامگاه پنج‌شنبه در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: مباهله در واقع بیانگر حقانیت اسلام است و قرآن سوزی نیز نشان می‌دهد که اسلام بر مبنای حقانیت بوده و دشمن می‌خواهد این برجستگی را از بین ببرد و دشمن در صدد ایجاد اسلام هراسی برای جلوگیری از ترویج اسلام است.

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: جهاد تبیین باید اولویت فعالیت نشریات دانشجویی قرار بگیرد. ما دستاوردهای علمی، فناوری و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم اما متاسفانه این موارد به خوبی تبیین نشده و به نسل جدید منتقل نگردیده که این امر سبب خود تحقیری می‌شود و لازم است دستاوردهای مختلف ما تبیین شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نشریات پیوند دهنده دانشگاه و مردم هستند تبیین باید در اولویت نشریات قرار بگیرد. این مسئول مطرح کرد: درک فضای جنگ ترکیبی و لزوم آگاه‌سازی مردم نسبت به دشمن یکی از ضرورت‌های نشریات دانشجویی است چرا که در شرایط کنونی جای دوست و دشمن تغییر یافته و از این رو نیاز است تا از اطلاعات استادان و دانشجویان برای روشنگری استفاده شود زیرا قشر دانشجویی قشر آگاه جامعه بوده و همچون چراغی مسیر را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: رویکرد روایت اول و صحیح باید در اولویت دانشگاه قرار بگیرد چرا که در فضای رسانه، محتوایی که روایت اول و صحیح است اثرگذاری بیشتری دارد و ما باید در شرایط کنونی به صورت کنشی عمل کرده و به دنبال واکنش نباشیم.

جعفرپور عنوان کرد: مخاطب شناسی در فضای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است چون مخاطب بین نسل‌های مختلف متفاوت بوده و نحوه ارتباط‌ گیری با مخاطبین نیز متفاوت است.

همچنین در نشست با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، دکتر کلانتری گفت: نگاشتن به معنای وسیع کلمه مشتمل تایپ کردن نیز می‌شود که اساسا مرحله‌ای از بلوغ فکری است که در این بین بسیاری از متفکران از دیرباز نوشتار را بر گفتار مقدم و صاحب فضل می‌دانستند.

وی بیان کرد: عمده ارجعیت نوشتار بر گفتار به سنگینی تدبر و تاملی است که در پس و پشت نوشتار در قیاس با گفتار وجود دارد باز می‌گردد؛ به این معنا که نوشتار مبتنی بر تعقل، تدبر و تامل است چنانچه در ادبیات دینی ما به کم‌گویی تاکید شده است، اما در نوشتار تاکید برآن است که علم توسط کتابت به قید و بند کشیده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: غالب دانشجویان در رسانه‌های مختلف از جمله نشریات افرادی هستند که عموما با تعقل، تامل، تدبر و سنجیدگی عمل می‌کنند و اهل مطالعه و کتابخوانی هستند؛ اگرچه بنا به شرایط مختلف گا‌ها این افراد از مسیر اصلی فاصله می‌گیرند، اما در مجموع تفاوت اهالی نشریات با سایر اقشار قابل رویت است. دانشجویانی که در عرصه نشریات فعالیت دارند بیشترین تاثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر فضای عمومی دانشگاه دارند که به طبع آن مسئولیت اجتماعی آن‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر است.

کلانتری تصریح کرد: نشریات و رسانه‌ها در فضای دانشگاهی می‌توانند هیجانات را جهت‌دهی و مدیریت کرده یا آن‌ها را به صورت غیر معقول تهییج و تکثیر کنند و یا اینکه بتوانند فضای گفتمانی دانشجویی را شکل دهند.

وی افزود: نشریات می‌توانند از فضای دانشگاه تصویرسازی کنند و تجسم فرهنگ دانشگاهی باشند که چنین ظرفیت‌هایی مسئولیت اجتماعی نشریات را دوچندان می‌کند و بسیار بزرگ و مهم جلوه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: مهم‌ترین مسئولیت نشریات دانشجویی در حال حاضر تقویت و تکثیر امید اجتماعی در میان دانشجویان است که در اینجا امید واهی و غیرواقعی مدنظر نبوده؛ بلکه به معنای مطرح کردن ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و کار‌های انجام شده است و منظور ظرفیت‌هایی است که ثمره فعالیت‌های عظیم است. در شرایطی که به صراحت دشمنان از هیچگونه سیاه نمایی دریغ نکرده و فضای تیره و تار و مبهمی از ایران را به تصویر می‌کشد تکثیر امید از وظایف مهم نشریات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: فضای مجازی فرصت بی‌نظیری برای کشور و دانشگاه است که اگر به درستی مدیریت نشود به آسیب‌های جدی از جمله گمنامی منجر خواهد شد که مصداق آن اکانت‌های تقلبی‌ای هستند که توسط افرادی خارج از دانشگاه و چه بسا خارج از کشور مدیریت شده و تصویر نادرستی از دانشگاه را مخابره می‌کنند که این فرایند هزینه‌های بسیاری برای مجموعه دانشگاهی در پی خواهد داشت و این حوزه نیز نیازمند مدیریت و بسته سیاست‌گذاری است.

دکتر مهدی بادپا در نشست هم اندیشی کارشناسان و مدیران مسئول نشریات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: تلاش شد تا در این دوره فرابند استفاده از سرمایه‌ های اجتماعی و انسانی در دستور کار قرار گرفته و کارگاه‌ها سخنران محور نباشد تا در نهایت ما در وزارت علوم بتوانیم از مطالب موثر مطرح شده از این دوره‌ها که ماحصل گفت‌وگوها و تعامل نظرها است در اصلاح آیین نامه و تصمیمات مهم استفاده کنیم.

مدیرکل پشتیبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: پنج کارگاه برای مدیران مسئول، هشت کارگاه دانشجویی و نه کمیسیون برای کارشناسان این حوزه با موضوعات مختلف در طی این دوره برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: فعالین عرصه دانشجویی زبان و قلم دانشجویان هستند. اهالی فکر، اندیشه و صاحب تربیون در دانشگاه‌ها از دل تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها بیرون می‌آید و زبان این افراد نشریات است که در واقع شما اندیشمندان دانشگاه هستید.

این مسئول ابراز کرد: برنامه تابستان ما برای دانشگاهیان در بخش‌های مختلف از جمله برگزاری ۱۵ کارگروه موضوعی برای حمایت از دانشجویان و فضای فرهنگی و اجتماعی و ارتقا سطح آن با حضور ۳۵ معاون فرهنگی، برگزاری نشست مدیران فرهنگی، برگزاری بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت عتف، دعوت از کانون‌های فرهنگی و مذهبی، برگزاری نشست با دبیران کل دانشگاه‌ها و کارشناسان کانون‌های فرهنگی در اصفهان، برگزاری نشست با تشکل‌های دانشجویی و اعلام ابلاغیه ها، سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها به معاونین فرهنگی برای برنامه‌ریزی سال جاری و برگزاری هفته تابستانه فرهنگی، تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه نشریات تهدیدها و فرصت‌های مختلفی وجود دارد چنانچه در حوزه تهدیدها می‌توان به مسئله مالی، سرعت و زمان بندی نشریات در قیاس با شبکه‌های مجازی و خبری، رقابت با شبکه‌های مجازی، گرایش مخاطبان به سوی کوتاه‌خوانی و در حوزه فرصت‌ها می‌توان به مسئله وجود مخاطبین سنتی، استفاده از فضای مجازی برای سرعت انتشار، دسترسی آسان به اطلاعات، آموزش تیم نشریات رسانه‌ای و استفاده از شبکه مجازی برای توسعه نشریات دانشجویی اشاره کرد.

این مسئول ابراز کرد: نشریات دانشجویی نیروهای فکری و اندیشه ای دانشگاه ها هستند که در این نشست‌ها برای دوران نتاوب و هوش مصنوعی باید تدابیری اندیشه شود که در واقع این تدابیر و برنامه‌ها در حوزه نشریات کشور اثرگذار است.

وی افزود: اینکه ستاد وزارت چه کمکی باید به نشریات داشته باشد مسئله‌ای است که باید در این دوره مطرح و از نظرات کارشناسان استفاده شود.

بادپا تصریح کرد: شناسایی آسیب‌ها و شگردهای رسانه‌ای توسط شما انجام می‌شود ما می‌توانیم در راستا حفظ هویت ملی، فرهنگی و اسلامی و همچنین توسعه و تسهیل جریان‌های مختلف دانشجویی برنامه‌ریزی کنیم تا در شرایط مختلف بتوانیم مخاطب‌شناسی و اغناسازی درستی انجام دهیم.

این نشست در تاریخ 25 تیرماه همزمان با اعلام نتایج انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشجویی به پایان رسید.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۲۶ تیر ۱۴۰۲