در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

آئین افتتاحیه همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۷۱۱۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۹۹۸
آئین افتتاحیه همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزارشد.
آئین افتتاحیه همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آئین افتتاحیه همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ با حضور حضرت آیت ا... عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، جمعی از سرداران و مسئولان برگزار شد.

دکتر لامعی با خیر مقدم به  علامه بزرگ حضرت آیت الله عبادی، سرداران و روحانیان معزز و میهمانان گرانقدر  و تبریک فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر انقلاب اسلامی و تشکر از برگزار کنندگان این همایش ملی، گفت: امامین انقلاب، انقلاب را به عنوان نسخه ای برای مدیریت جهان طراحی و تبیین کرده بودند و بطور مشخص به دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مراکز تعلیم و تربیت در مدیریت آینده جهان و انقلاب می‌اندیشیدند. وقتی که نگاهی به نظریه‌های نظریه‌پردازان مختلف از جمله هانتینگتون نظریه پرداز معروف کاخ سفید می‌اندازیم نگاه ایشان در کتاب برخورد تمدن‌ها این است که اگر آمریکا بخواهد تمدن لیبرالیستی خود را در منطقه خاورمیانه حاکم کند بهتر است از جنگ و نزاع دست بردارد و از ابزارهای فرهنگی استفاده کند و وقتی تمدن‌های اسلامی را بررسی می‌کنند دیگر تمدن‌های اسلامی مانند عربستان هیچ خطری برای آمریکا ندارد و آنچه که خطر بزرگی برای آمریکا و منافع آمریکا است تمدن جمهوری اسلامی است و حق همین است. امیدواریم این همایش زمینه‌ای برای تبیین بیشتری برای بیانیه گام دوم شود تا شرایط را درک نماییم و افق های پیش روی انقلاب اسلامی برای ایجاد تمدین نوین اسلامی را بهتر بشناسیم.

دکتر دیانی، دبیر همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی با خیرمقدم به حاضران و تبریک و تهنیت چهل و سومین پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام شکوهمند دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را تحریر فرمودند و می توانیم بگوییم این بیانیه منشور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منشور تمدن شکوهمند اسلامی است و هسته مرکزی این بیانیه در واقع سه کلمه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی است. وظیفه اقشار فرهیخته، دانشگاهی و حوزوی در مواجهه با این بیانیه سه وظیفه مهم تبیین و تحلیل بیانیه و گفتمان سازی بیانیه و تحقق بیانیه است.
وی بیان داشت: سه هزار نفر از استادان بسیجی کشور پس از انتشار این بیانیه نامه‌ای را به رشته تحریر خطاب به قوای سه گانه درآوردند و ما امروز در این همایش قصد داریم اولین گام را در جهت تحقق بیانیه در استان خراسان جنوبی برداریم. اولین بار سردار قاسمی فرماندهی محترم سپاه انصار الرضا این پیشنهاد را دادند و قرار شد دانشگاه بیرجند به همراه دیگر دانشگاه‌ها و بسیج مهندسین این کار را انجام دهند. باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری در این بیانیه که تأکید فرمودند ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول دنیا قرار دارد لذا ما آمدیم ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی را بررسی کردیم. لذا برای برطرف کردن این عیب باید قدم علمی برداشته شود و برای استفاده از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استانی و طبیعی شناسایی شد و برای بهره گیری از آن راهکار ارائه گردید. وی وجود معادن غنی در استان و وجود 600 معدن و وجود 45 نوع ماده معدنی در معادن استان و 331 کیلومتر مرز مشترک برای صادرات و انجام 28 درصد صادرات از کشور افغانستان از طریق استان خراسان جنوبی، موقعیت مناسب برای ژئوتوریسم و گردشگری در طبس و نهبندان، وجود گیاهان دارویی و استراتژیک مانند زعفران، زرشک و عناب و ... رتبه نخست در تولید زغال سنگ، رتبه دوم در تولید کاشی و سرامیک و رتبه چهارم در لاستیک سازی و رتبه هفتم در معادن را دارا است که باید از این ظرفیتها برای برچیدن بیکاری و فقر استفاده لازم صورت گیرد.دبیر علمی همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و الزامات خراسان جنوبی اعلام کرد: در این همایش ملی 54 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که عمدتاً رویکرد حل المسائلی داشته‌اند و پس از بررسی این مقالات توسط داوران 14 مقاله جزء مقالات برگزیده انتخاب شدند که هشت مقاله در همایش ارائه خواهد شد. مقالات در حد ارائه به اتمام نخواهد رسید و کتابچه این مقالات و نتایج و دستاوردها به مدیران اجرایی و شورای فرهنگ عمومی استان ارائه خواهد شد.

 

ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: تمام دنیا شعار “ما می توانیم” مردم ایران اسلامی را باور دارند/ در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب از نظرات متخصصان خارج از کشور استفاده شود
حضرت آیت الله عبادی در همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب ، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت علی(ع) و دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: برگزاری این همایش به موقع انجام می شود و هر کار در هر زمان قابل تحقق نیست.
حضرت آیت الله عبادی با اشاره به اینکه جهت اجرای درست بیانیه گام دوم انقلاب از تجربه پیشکسوتان در حوزه علمیه و دانشگاه کمک گرفت، گفت: از همه صاحب نظران سطح کشور و خارج از کشور از نظر علمی در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مشورت گرفته شود تا هم از نظر علمی و هم از نظر عملی کار درست جلو رود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، ابراز کرد:  سال ۵۷ با در نظر گرفتن گذشته و آینده‌اش متوجه می شویم که در همان سال آمادگی برای انقلاب اسلامی وجود داشته است و نوشتن بیانیه گام دوم انقلاب به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی وقتش همان سر چهل سال بود و اینکه وقتش الان است که باید روی آن کار کرد دلیل دارد.
حاج آقای عبادی گفت: برای اینکه در این زمان کل جامعه که مخاطبین این بیانیه هستند باید توجه داشته باشند که آشنایی با شرایط دور و نزدیک، لازم است، که ببینیم چه بودیم، چه شدیم و چه باید شویم، در دوران قاجار و قبل از دوران پهلوی خیلی موجب شرمندگی است، از آنچه که در قاجار دشمن ضعف آنها را می دید و از کانال ضعف آنها هرگونه تحمیلی بر آنها کرد و ایران بزرگ را پاره پاره کرد.
امام جمعه بیرجند، گفت:  انسان های آزاد اندیش را همچون میرزا تقی خان امیرکبیر به شهادت رساندند اما شاهان قاجار به وسیله بیگانه جاسازی نشده بودند، فاجعه آنجا شد که توسط بیگانه مجمع همه زشتی ها پهلوی اول و دوم همچون مهره دشمن در کشور جاسازی شد و با کودتا بر کشور حاکم شد و از مهمترین ویژگی هایش معتاد، قالتاق و آدم کش که هم خودش دزد بود و هم برای اربابانش دزدید.
وی افزود: در برخی روایات نیز نسبت به آمدن چنین کسی و مفاسدش آمده که از شیخ طوسی این روایت نقل است از محمد حنفیه که پیداست از امام علی(ع) پرسیده شده، که امر فرج کی تحقق پیدا می کند، که حضرت فرمودند «هنوز خیلی فاصله است چرا که هنوز زمانه جورش را بر برادرنم(کسانی که بر عدالت بر می خیزند) حاصل نکرده، هنوز آن زندیق از قزوین به حکومت نرسیده که ارزش حجاب را از ناموس مردم بر دارد و حصار شهر ها را تغییر دهد، هرکس از او بگریزد به چنگ آورد و هرکس با او بستیزد بکشد و هرکس از او فاصله بگیرد فقیر شود و هر کس به بپیوند کافر شود، مردم دو دسته شوند، برخی بر دینشان گریه کنند و برخی بر دنیای خود».
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، اظهار کرد:  انگلیس در زمان جنگ جهانی حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران که نصف جمعیت در آن موقع بود با قحطی که ایجاد کرد از بین برد، بخش هایی از سرزمین های استراتژیک را به ترکیه واگذار کرد، سرزمین های آباد و حاصل خیز سیستان و بلوچستان که در تقسیم حق آبه های هیرمند کشاورزی درآن رونق داشت آنقدر مرز را عقب آوردند که حق آبه های ایران گرفته شد.
نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، گفت:  محمدرضا پهلوی که هیچکاره بود به طوری که بحرین که یک استان ایران بود هدیه کرد، هواپیماهای ایران را در جنگ ویتنام بدون اجازه از شاه ایران استفاده کردند، در جشن شیراز همه ارزش های انسانی را زیر پا گذاشتند و پایان تاریخ اسلام را اعلام کردند.
وی ادامه داد: در آن زمان با آنکه مردم نیز بسیار مورد ظلم قرار گرفته بودند اما موقعیت زمان انقلاب نبود، همانگونه که باتوجه به اتفاقات بعد سال ۵۷ امکان وجود انقلاب اسلامی در سالهای بعد سال ۵۷ نیز نبود و دقیقاً در همان زمانی رخ داد که باید رخ می داد، طبیعی است که این کشوری که دست انگلیس و آمریکا بوده و طبیعتا آنها جاسوس هایی در ایران گذاشته اند به طوری که در این کشمکش های قدرت بیگانه نتواند انقلاب اسلامی را قبول کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:  آنچه را که در تهجم شرق و غرب و به تعبیر خودشان همه گزینه هایی که استفاده کردند و تردید های که در شرایط جامعه و القائات غرب بود اما امام خمینی (ره) گفت ما می توانیم در حالی که بسیاری از خواص تردید داشتند اما این ابهامات بعد از ۴۰ سال مقاومت و ایستادگی رفع شد به طوری که بعد از تهدید ها و تحریم ها و آیات یاسی که در چند سال پیش می خواندند، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم را نوشتند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک مسئله عادی نیست همانگونه که امام خمینی (ره) معجزه خواند، گفت: بیانیه گام دوم دقیق در زمانی باید نوشته می شد تا غوره شود در چشم آنهایی که موفقیت انقلاب اسلامی را نمی توانستند ببینند اما کار بر روی بیانیه امروز باید انجام شود چرا که همه امروز یکی شده اند و هدف ها به یک نقطه ختم می شود.
وی ادامه داد: در متن این بیانیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به صورت مشروط آورده است که با کار کردن بر این بیانیه زمینه سازی بر ظهور حضرت مهدی(عج) می شود، امروز که مجلس و دولت انقلابی انتخاب شده است و تصدی قوه قضائیه به یک مرد پاکدست افتاده از پیروزی انقلاب اسلامی مهمتر است چرا که در آن روزها ما می توانیم را خیلی ها باور نداشتند اما امروز داخلی ها و خارجی ها بر این باور هستند که مردم ایران اسلامی می توانند.
امام جمعه بیرجند، گفت : امروز دیگر نمی گوییم ما می توانیم بلکه می گوییم ما توانستیم، در اوایل انقلاب اسلامی دنیای شرق و غرب قبول نمی کرد که ما می توانیم اما امروز باور دارند، راه سختی را طی کرده ایم و از الان به بعد راه آسان می شود اما این راه طولانی است، ابزار ما ایمان وعمل صالح است اما ابزار دشمن فاسد کردن مردم است ،همینی که هرجا قدم گذاشتند دزدی و اعتیاد و بدبینی را توسعه دادند.
امام جمعه بیرجند، گفت:  جامعه اسلامی وقتی ساخته می شود که دولت اسلامی باشد و الا دولت رضاخان انگلیسی جامعه را با تفکرات انگلیس رشد می دهد، در طول دوره انقلاب اسلامی دیدیم که هرگاه هر دولتی آمد مردم روحیه خود را با دولت تطبیق میدهند، دولت های مخلتفی آمدند اگر دولتی که بر کار است اگر بی عدالتی کند نتیجه اش می شود دزدی  ترویج پیدا می کند.
آیت الله عبادی، اظهار داشت: زمانی که مردم دزد می شوند، دیگر نه کسی که دزدی کرده می تواند دین داشته باشد و به فکر فرار کردن از کشور است آن فردی که برای تامین نیازهای خود دچار مشکل می شود نیز با دین نمی تواند کاری داشته باشد، در این مدت دولت هایی که آمد با سلیقه و حزب خود عمل کرد در حالی که باید به قانون اساسی عمل می کرد.
وی افزود:  متاسفانه بسیاری از کسانی که بیش از حق خود برخوردار اند مدعی می وشند و در مقابل پیاده سازی عدالت که توسط دولت امروز می خواهد پیاده شود موضع می گیرند، باید به نحوی علاج شود، در دولت اسلامی عدالت باشد جامعه اسلامی مومن و عدالت خواه میشود، فرهنگ تحمیلی که امروز در برخی از افراد وجود دارد باید استهاله شود به ارزش های انقلاب اسلامی تا جامعه اسلامی شود و زمانی که جامعه اسلامی شود تمدن اسلامی شکل خواهد گرفت.
نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد:  از همه صاحب نظران سطح کشور و خارج از کشور از نظر علمی جهت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مشورت گرفته شود تا هم از نظر علمی و هم از نظر عملی کار درست جلو رود، از تجربه سالخورده در حوزه علمیه و دانشگاه و حتی از میان مردم میتوان کمک گرفت.

سردار یوسفی، جانشین فرماندهی سپاه استان با تبریک ایام الله دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ایام ماه مبارک رجب، گفت:  تبیین، گفتمان سازی ، تحقق و اجرا سه نوع اقدام کلی بیانیه است که دو مورد اول با همیاری نخبگان علمی در کشور انجام شده است. سومین مرحله که تحقق بیانیه است را باید به مرحله اجرا درآوریم. با برگزاری این همایش علمی و ارائه راهکارهای علمی باید منتظر عملیاتی شدن این راهکارها در سطح دستگاه‌های اجرایی باشیم. وی گفت: هفت توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه به نوعی با هم وابسته است و باید همزمان اجرا شود.
جانشین فرماندهی سپاه استان افزود: موضوع اقتصاد اصلی‌ترین مشکل امروز کشور است و دولت مردمی و انقلابی که به لطف خدا در سرکار است با هماهنگی قوای سه گانه هم اکنون بهترین زمان اجرای فرامین مقام معظم رهبری در این بیانیه است. در موضوع اقتصاد دو چالش شامل چالش بیرونی تحریم و وسوسه های دشمن و چالش درونی شامل عیوب ساختاری و ضعف های مدیریت داخل کشور را داریم که بعضی از ضعفها که با آن درگیر هستیم و وجود بعضی از ساختارهای موجود وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن بخشهای از اقتصاد که در حیطه دولت نیست و نگاه به خارج و استفاده اندک از ظرفیت نخبگان علمی و دانشجویان و بودجه بندی معیوب و نامتوازن در کشور که دولت در حال اصلاح آن است و عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی و عدم رعایت اولویت ها و وجود هزینه های زاید است که مقام معظم رهبری برای برون رفت از این مشکلات راهکارهایی را ارائه دادند. وی درون زایی اقتصاد کشور، مولد و دانش بنیان و مردمی شدن اقتصاد، استفاده از ظرفیت‎‌های جوانان مؤمن و دانا و آشنا به مباحث اقتصادی را از راهکاری ارائه شده توسط مقام معظم رهبری برای حل این معضل نامید. وی بیان داشت: در دفاع مقدس که تمام جهان در برابر ما بسیج شده بود مردم توانستند در برابر جهان بایستند و لازم است مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم و نقش مردم را پررنگ نماییم.
سردار یوسفی با تشکر از برگزاری این همایش علمی پیشنهاد کرد: دبیرخانه این همایش استمرار پیدا نماید و مطالبه گری اجرای این راهکارها و استفاده از ظرفیت‌های استان و جلوگیری از خام فروشی صورت گیرد.

آخرین ویرایش۲۰ بهمن ۱۴۰۰