اجرای طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه بیرجند

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۲ کد : ۱۶۵۹۸ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۶۹۰
دانشگاه بیرجند بعنوان اولین دانشگاه در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم با هدف ارتقای شاخص‌های بهداشتی، شناسایی عوامل زمینه‌ای شیوع بیماری‌های غیر واگیر در خانواده دانشگاه و پیشگیری قبل از درمان، طرح پایش سلامت جسم را از سال ۱۳۹۲ بصورت همه ساله (به استثناء زمان شیوع کرونا) برگزار نموده است.
اجرای طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر رؤیا عقیلی، رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند همزمان با آغاز طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه گفت: با حمایت‌های همه جانبه هیأت رئیسۀ محترم دانشگاه پس از پیگیری و انجام دو نوبت واکسیناسیون کارکنان به میزان 100 درصد،  مجوز انجام طرح از 20 دی 1400 برای اداره بهداشت و درمان دانشگاه صادر گردید. پس از صدور مجوز برای انجام طرح دانشگاه بیرجند با عقد قرارداد با آزمایشگاه، هزینه انجام آزمایشات و معاینات همکاران را که از بدنه پرتلاش دانشگاه هستند متقبل شده است و تمامی همکاران اعم از شرکتی، قراردادی، پیمانی و رسمی در دو گروه کارمندان و اعضای هیأت علمی همه ساله در پایش مذکور شرکت می‌کنند.
دکتر عقیلی با اشاره به اینکه در سال جاری جهت پیشگیری از خطر ابتلا به کووید 19و حذف تجمع‌های غیر ضروری، برای اولین‌بار نمونه‌گیری آزمایشات توسط تیم نمونه‌گیر آزمایشگاه طرف قرارداد، طبق برنامه زمان‌بندی و در گروه‌های 40 نفره در محل اداره بهداشت و درمان دانشگاه انجام می‌شود، گفت: لیست آزمایشات شامل بررسی قند خون ناشتا، چربی‌ها، CBC، بررسی کار کلیه‌ها و تیروئید و کامل ادرار است. به‌دلیل تأثیر مستقیم کمبود ویتامین D بر ابتلا و شدت ابتلا به کووید 19‌، امسال برای اولین ‌بار  انجام تست VitD3 نیز در لیست آزمایشات روتین قرار گرفته است. 
وی افزود: پس از نمونه‌گیری و انجام آزمایشات، جواب آزمایشات جهت ثبت در پرونده الکترونیک کارکنان (سامانه کلینیک اداره بهداشت و درمان) تحویل اداره بهداشت و درمان دانشگاه می‌شود. مرحله بعدی طرح مراجعه به درمانگاه جهت انجام معاینات (کنترل قد و وزن، محاسبه توده بدنی، بررسی میزان تحرک، کنترل فشارخون، معاینه دهان و دندان) و ویزیت پزشک است. پس از ویزیت توسط پزشک (تفسیر جواب آزمایش و ارائه توصیه‌های پزشکی لازم) پرینت جواب آزمایش به همراه قرص ویتامین VITD3 به میزان مصرف یک‌سال، به همکاران تقدیم خواهد شد.
دکتر عقیلی عنوان کرد؛ تحلیل آماری داده‌های طرح پایش سلامت پس از اتمام طرح انجام می‌شود و بر اساس مشکلات جسمی همکاران کارگاه‌های آموزشی مربوطه برگزار خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۰ دی ۱۴۰۰