برگزاری وبینار تحلیل اقلیم و خشکسالی و پیامدهای آن در استان خراسان جنوبی

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۳۵۵۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۵۴۹

این وبینار توسط  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با همکاری دفتر امور بیابان سازمان جنگلها و  دانشکده کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند، روز سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 9 تا 10 به صورت مجازی برگزار گردید.

دراین وبیناردکترشهیدی رئیس دانشکده کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان سخنران، به بیان تحلیل اقلیم و خشکسالی و پیامدهای آن در استان خراسان جنوبی پرداختند.

پیشروی بیابان‌ها، موجب فروسایی زمین در نواحی خشک، نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب می‌شود. این فرآیند در حقیقت به این دلیل رخ می‌دهد که اکوسیستم‌های نواحی خشک که بیش از یک سوم کره زمین را در برمی‌گیرند، شدیداً در معرض استفاده بیش از حد و عدم بهره‌برداری صحیح از زمین قرار دارند. فقر، عدم ثبات سیاسی، جنگل‌زدایی و تخریب جنگل ها، چرای بیش از حد دام‌ها و روش‌های نامناسب و نادرست آبیاری همگی می‌تواند به کاهش میزان حاصلخیزی زمین بینجامد.

استان خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است. که شرایط خشکسالی باعث شده پیشروی بیابان در استان سرعت بیشتری بگیرد.

 

آخرین ویرایش۰۸ تیر ۱۴۰۰