با هدف مدیریت بحران آب در شرق کشور برگزار می‌شود:

پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۳۴۷۹ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۸۷
پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ۲ و ۳ تیر به صورت مجازی برگزار می شود.
پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران 2 و 3 تیر به میزبانی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار می‌شود.
دکتر شهیدی دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ضمن مروری بر تاریخچه برگزاری این گنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و ارومیه از برگزاری پنجمین کنگره در دانشگاه بیرجند با توجه به امکانات این دانشگاه با هدف مدیریت بحران آب و نقش آن در توسعه شرق کشور خبر داد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان، نگهداشت مرز و لزوم توجه به حفظ جمعیت، مقوله آب را به عنوان پدافند غیرعامل برای این رسیدن به این جمعیت پایدار برشمرد و افزود: خراسان جنوبی تاثیرپذیرترین استان از تغییرات اقیلی و خشکسالی های اخیر در کشور است که امر بر لزوم توجه به مدیریت منابع آبی در استان تاکید می کند.
دکتر شهیدی صدور مجوز حفر چاه آب در مناطق ممنوعه استان، نبود الگوی کشت متناسب با منابع آبی خراسان جنوبی، پایین بودن راندمان آبیاری و از همه مهم تر فرونشست زمین در پی کاهش سفره آب منطقه که باعث کاهش نفوذپذیری آب می‌شود را از جمله مهم‌ترین مشکلات مدیریت آب در استان و شرق کشور بیان کرد.
دبیر کنگره در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این کنگره نتایج و راهکارهای علمی و اجرائی برای مدیریت آب شرق کشور ارائه گردد.
دکتر عباس خاشعی‌ پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران چهارشنبه و پنجشنبه 2 و 3 تیر 1400 را زمان برگزاری همایش اعلام کرد و افزود: از بین 125 مقاله در چهار محور منابع آب و بحران، آب و کشاورزی، آب، مدیریت و توسعه و آب، اقتصاد و جامعه به دبیرخانه کنگره ارسال شده که  113 مقاله به صورت پوستر و 4 مقاله به صورت سخنرانی مورد پذیرش قرار گرفته است.
دکتر خاشعی نشست انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی(فرصت‌ها و چالش‌ها)، نشست خشکسالی و تغییر اقلیم و پیامدهای آن بر توسعه شرق کشور و نشست بررسی وضعیت منابع آب استان خراسان جنوبی(چالش‌ها و راهکارها) از مهم‌ترین برنامه‌های این کنگره دو روزه معرفی کرد و افزود : سخنرانی دکتر بنفشه زهرایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع معرفی برنامه ملی سازگاری با کم آبی ، سخنرانی دکتر امیر حق وردی عضو هیأت علمی دانشگاه کالیفرنیا با موضوع پژوهش کاربردی و ترویج یکپارچه برای پیشرفت مدیریت آب کشاورزی در سطح مزرعه و سخنرانی  دکتر محمدعلی بهدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با موضوع دانش بومی استفاده از آب در کشاورزی با نگاه ویژه به تولید زعفران در خراسان جنوبی سخنران‌های کلیدی پنجمین کنکره ملی آبیاری و زهکشی ایران در مراسم افتتاحیه می‌باشد.
لینک حضور در کنگره:
Ac5.birjand.ac.ir/the5ncid

آخرین ویرایش۰۱ تیر ۱۴۰۰