آغاز تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از دستگاه بومی سازی شده توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۲۷۷۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۳۷۷
تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از دستگاه بومی سازی شده توسط دکتر میربزرگی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند آغاز شد.
آغاز تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از دستگاه بومی سازی شده توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر سیدعلی میربزرگی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند و مدیر عامل شرکت علم و فناوری پیتک آسا که پس از یکسال موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک سه‌لایه پزشکی شده است، گفت: تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از این دستگاه آغاز شده است.
عضو هیأت علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند، افزود: این دستگاه قادر است در هر دقیقه 100 عدد بدنه ماسک تولید نماید، با این حال گلوگاه خط تولید ماسک مربوط به فرایند اتصال کش یا حلقه‌های گوش می‌باشد که فرایندی زمانبر است و درحال حاضر می‌توانیم روزانه بالغ بر ۵ هزار عدد ماسک تولید نماییم.
دکتر میربزرگی با ابراز خرسندی از تولید فراوان ماسک در کشور و تأمین نیاز مردم، بیان داشت: اکثر دستگاه‌های تولید ماسک در کشور وارداتی است و از طرف دیگر دستگاه‌های ساخت داخل بعضا ماسک‌هایی با کیفیت پایین تولید و عرضه می‌‌کنند که لازم است ضمن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، سطح کیفیت این ماسک‌ها بالا برود و از خروج ارز بابت واردات دستگاه‌های خارجی جلوگیری شود.
وی با تشکر از حمایت‌های دانشگاه بیرجند از طراحی و ساخت این دستگاه، افزود: انتظار داریم سازمان غذا و دارو نیز حمایت لازم برای اخذ کد IMED توسط شرکت علم و فناوری پیتک آسا را به عمل آورد.
دکتر میربزرگی انگیزه اولیه طراحی و ساخت این دستگاه را فقدان ماسک سه لایه پزشکی در ابتدای شیوع کرونا در کشور دانست و بیان کرد: بالغ بر 350 میلیون تومان برای ساخت این دستگاه هزینه شده است که بخشی از هزینه ساخت این دستگاه از طریق وام صندوق پژوهش و توسعه استان و مابقی آن به صورت شخصی تأمین شده است  که در صورت عدم امکان فروش محصول تولیدی پرداخت وام دریافتی با مشکل مواجه خواهد شد.
دکتر میربزرگی در توضیح مراحل ساخت این دستگاه گفت: بخش زیادی از قطعات این دستگاه در کارگاه مکانیک دانشگاه بیرجند ساخته شده و مابقی برون‌سپاری گردیده است.
وی در پایان از معاونت پژوهشی دانشگاه، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، مهندسین کارگاه مکانیک و صندوق پژوهش استان تقدیر و تشکر کرد.

آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰